Drickbart

Drickbart

Drickbart

Drickbart

Öl – bra för varumärket

Andreas Grube  |  Publicerad 2014-01-31 12:39  |  Lästid: < 1 minuter

Var på ett releasemingel igår kväll: Orrefors firade sin nya glasserie Beer på The Flying Elk här i Stockholm. Trevlig tillställning, inte minst eftersom det bjöds på lite plockrätter från restaurangen (deras “Engelsk cheddar gougères” med honung och svartpeppar is to die for!) och god öl.

Snygga, klassiska och stilrena glas är det också. Och “goda att dricka ur”, vad nu det innebär… Bra känsla, helt enkelt.

Så här ser exempelvis glaset Taster ut:

taster520

Stod och småsnackade en stund med Orrefors Kosta Bodas vd Magnus Andersson, och han berättade bland annat hur öltrenden – och att Orrefors hakat på trenden och satsat hårt på bland annat ölglas – hjälpt till att förändra företagets tidigare ganska mossiga image och skapa mer moderna associationer.

Själv hör jag till dem som sett Orrefors som ett föråldrat pensionärsföretag – jag har förknippat dem med studentpresentglas och trista glasskulpturer som man ger bort vid dop och konfirmationer. Vilket Magnus kunde förstå.

Men idag håller den bilden helt klart på att förändras tack vare nya satsningar. Vad gäller just den starka öltrenden i Sverige idag är ju den betydligt mer punk och rock'n'roll, och den andan spiller över även på de övriga aktörer som rör sig i samma vatten och som lyckas nå de trendkänsliga och ölintresserade konsumenterna. Intressant!

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-11-06 15:35