Vinetiketter som talar klarspråk
För den oinvigde kan det emellanåt vara rätt svårt att tolka allt som står på vinetiketterna. Här är några vinmakare som skippat allt lull-lull och kör den rättframma stilen:
Amerikanska Modern House Wines döper varje vin efter tillfälle och syfte. Man undrar ju lite hur exempelvis Help Is Here smakar…
Djurdjic Winery från Serbien kör på enfärgade och nakna framsidesetiketter helt utan beskrivande ord. Informationen står på baksidan och vineriets idé är att konsumenten bara ska behöva komma ihåg en färg istället för namn eller druvsort. Som exempel är den röda flaskan merlot och den blå cabernet franc.
Etiketter skapade åt den sydafrikanska producenten Easy Choice Winery.
Tja, svårt att missförstå de här etiketterna. De här flaskorna kommer från The Magnificent Wine Company, grundat av hyllade amerikanska vinmakaren Charles Smith.
De här etiketterna finns (kanske turligt nog) inte på riktigt, utan skapades av VinePair som en humoristisk variant av viner att para ihop med sinnestillstånd istället för mat.