Annons

Drickbart
Andreas Grube skriver om vin, sprit och öl för Café.

Annons
 

Sju heta dryckestrender 2016!

drinktrender2016
Det är alltid intressant att spana lite i spåkulan och kika på kommande trender. Vad kommer vi ha i glaset år? Vilka är de hetaste ingredienserna och teknikerna?

Här är några av de grejer vi kommer få se mycket av under 2016:

Annons

Ölcocktails:
Det här är en trend som började få ordentligt fäste redan förra året, och i år lär den slå igenom på allvar. Och här snackar vi både helt nya typer av cocktails och klassiker med en öltwist – exempelvis Mimosa med öl.

Ekologiskt och hemmagjort:
Också en grej som varit realitet ett tag, men som kommer få ännu mer betydelse framöver. 2016 kommer ingen bar med självaktning använda sig av färdigprodukter – all juice, sirap och liknande kommer att vara hemmagjort.

Lågalkoholdrinkar:
Riktigt bra lågalkohol- eller alkoholfria alternativ blir ännu viktigare. Glöm alkoholfri öl, ett enkelt glas juice eller läsk – nu handlar det om att välgjorda, smakrika och snygga cocktails med mindre alkohol får ett större utrymme på drinkmenyerna.

Premiumsprit:
Gin har redan gjort en storartad utveckling, och idag vimlar det av högkvalitativa produkter på marknaden, även mikrovarianter från bland annat Sverige. Nu är det vodkans tur, mycket tack vare föregångare som Purity Vodka och Our Vodka.

Avecens comeback:
Klassikern att avsluta middagen med en kopp kaffe och en avec har ju ett bra tag ansetts en smula, ehh…gubbigt. Men äntligen är det på modet igen – till och med att avsluta hemmamiddagen med att ta kaffe och avec på lokal innan man går vidare ut mot nattens förlustelser.

Kaffesnobberi 2.0:
Färska bönor, mala hemma, kvalitetsfilter, manuell bryggning, egna blandningar. Kaffet har alla förutsättningar att en gång för alla bli hipstergrejen nummer ett i år.

Utseendefixering:
I dessa instagram- och twittertider är yta och utseende en allt viktigare faktor. Därför kommer både barer och restauranger lägga ner mer tid och kreativitet på att ta fram fantasifulla och intressanta skapelser för konsumenternas kräsna ögon – givetvis också med hopp om spridning i sociala medier.

Dela
Tweeta
 

Annons

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR

Annons

Laddar